tisdag 10 september 2013

Bakningsstation

Det är knappast någon hemlighet att jag förespråkar att skapa olika stationer i hemmet så att man har det som hör ihop på samma ställe. Det förenklar otroligt mycket eftersom det sparar tid och man vet också var varje sak har sin egen plats.

Denna vecka befinner vi, som följer FlyLady, oss i köket. Något som jag gärna skulle ha i vårt kök är en egen bakningsstation. Eller heter det kanske bakstation? Nåväl, det viktiga är inte namnet utan funktionen.

På en bakstation samlar man allt som behövs när man ska baka så att det går snabbt och smidigt att komma igång när baklusten kommer.

Jag har letat rätt på några inspirationsbilder.


Bildkälla: toriejayne.blogspot.co.uk

Denna underbara lilla kökshylla med strössel och bakredskap finns i Torie Jaynes kök. Kika gärna in hos Tories blogg där hon bjuder på recept till massor av vackra bakverk. Denna lilla kökshylla ryms även om man har dåligt med utrymme i köket och på väggen fyller den en praktisk funktion samtidigt som den är en prydnad i sig som skvallrar om ägarens bakintresse.



Bildkälla: www.flickr.com

Vad sägs om Torie Jaynes vackra bakskåp! Här har Torie tagit ett helt överskåp i anspråk till dom ingredienser som behövs när hon ska baka. Det blir vackert att titta på då det är sådan ordning och reda men även för att hon har hållt samman färgnyanserna och valt härliga pastellfärger. Jag gillar särskilt att Torie har använt sig av insidan av skåpdörrarna för att utöka förvaringsmöjligheterna. Här hänger både silar, grytlapp, skärbrädor och mått lättåtkomligt på dörrarna.




Bildkälla: www.maillardvillemanor.com

En av mina favoritbloggare är Ashli med bloggen maillardvillemanor.com. Hon har använt en av mina IKEA-favoriter, nämligen rullbordet Råskog, 499 kr, för att skapa en rullande bakningsstation. I rullbordets fack förvaras såväl mjöl, socker och andra bakingredienser som olika redskap till baket. En smidig lösning där det bara är att rulla fram vagnen Råskog när det är dags att baka.




Bildkälla: www.bhg.com

För den som har lyckan att ha ett skafferi eller en garderob i närheten av köket så är det smidigt att kunna förvara en rullvagn med baktillbehör där samtidigt som man på hyllor och på insidan av dörren får rum med ytterligare tillbehör. Här har  man även ställt hushållsassisten på rullvagnen vilket kan vara praktiskt.



Bildkälla: www.lifeingraceblog.com

Den som har ett stort kök kanske kan göra en bakhörna av några av köksskåpen och lådorna. Denna fina bakhörna tillhör Edie med bloggen lifeingraceblog.com. En praktisk hörna där köksassistenten kan stå framme tillsammans med vackra glasburkar med mjöl och socker. Bänkskivan är av vacker marmor. Kika gärna in hos Edie så får du se resten av hennes stora och vackra kök.



Bildkälla: sewmanyways.blogspot.com

 Finns det inte något lämpligt köksskåp kanske man kan ta och göra om en bokhylla, ett vitrinskåp eller ett skrivbord till bakstation. Det har Karen med bloggen sewmanyways.blogspot.com gjort. Kika in på Karens blogg för att se hur hon skapade sin bakstation.



Bildkälla: jennysteffens.blogspot.com

Jenny beskriver på sin blogg jennysteffens.blogspot.com hur hon har gjort en praktisk och stilren bakstation av ett skåp och en bänk i sitt kök. Jenny har hållt sig vitt vilket ger en ren och fräsch känsla. På bänken förvaras mjöl och socker i stilrena glasburkar bredvid köksassistenten som står redo för användning. I köksskåpet ryms övriga ingredienser som behövs till baket. På insidan av dörrarna förvaras tillbehör till köksassistenten och även köksmått i stål.



Bildkälla: weekenddecor.com

Ett annat tips är dessa avlånga lådor av plast med tillhörande uppfällbart lock som kan förvaras i en djup kökslåda. I lådorna förvaras olika sorters mjöl. Tyvärr vet jag inte var man kan köpa dessa men det kanske är någon som kan komma med tips?


Bildkälla: organizingmadefun.blogspot.com

Becky med bloggen organizingmadefun använder sig av en stabil bricka med kanter där hon förvarar sin bakingredienser i plastlådor. Bricka förvarar hon i sitt skafferi så att det går snabbt och enkelt att ta fram alla ingredienser när det är dags att baka. Men det går givetvis lika bra att ha brickan stå framme på en köksbänk tillsammans med vackra förvaringsburkar.

Det är för övrigt ett mycket praktiskt råd att förvara mjöl, socker och andra torra matvaror i förslutna och täta burkar för på så vis kan man minska skadan om man skulle drabbas av mjölbaggar eller andra skadedjur som inte kan sprida sig när matvarorna förvaras i täta förpackningar.



Bildkälla: www.bhg.com

En hushållspappershållare är även praktisk att använda till förvaring av olika kakmått.



Bildkälla: www.flickr.com

Att förvara muffinsformar i olika storlekar i en glasburk blir ett vackert blickfång i köket.


Har du en egen bakhörna hemma hos dig?
Då kanske du har några tips att dela med dig av!

Kram
Linn

3 kommentarer:

  1. Jag får alltid dåligt samvete när jag ser sådana bilder, men nån gång kanske jag också lyckas få lite ordning :)

    Jag tänkte passa på att tipsa dig om att jag har en ny tävling upplagd i bloggen där du kan vinna ett par snygga gardiner från Nyblom Kollén!

    http://frupblog.wordpress.com/2013/09/12/tavling-vinn-snygga-gardiner-fran-nyblom-kollen/

    Hoppas du får en bra fortsättning på veckan!

    Mvh

    Fru P

    SvaraRadera
  2. Fin förvaring om man har massor med plats över. Eftersom jag bor i lägenhet och har begränsat med förvaring nöjer jag mig att förvara baksaker (mjöl och gryn) tillsammans i skafferiet. Smart och fint att förvara muffinsformar i en glasburk

    SvaraRadera
  3. Jag har ingen fin bakhörna även om jag verkligen blev inspirerad av dina fina bilder. Däremot har jag en stor tvådelad plastlåda från Tupperware som jag förvarar mindre förpackningar med baktillbehör i. T.ex. solrosfrön, vetekli, majsmjöl, strössel, riven kokos mm. När jag ska baka är det lätt att bara plocka ut min låda istället för att leta runt i skafferiet efter alla småpåsar.

    SvaraRadera